Passo dello Stelvio

de Stelvio pas heeft 48 haarspeldbochten

Wat is een haarspeldbocht ?

Een haarspeldbocht is een weg die op een bergpas met een 180 graden bocht weer verder omhoog of omlaag gaat.
je komt dus aan bij een bocht, neemt de bocht 180 graden en gaat bijna weer terug, alleen een stuk hoger of lager.
Op een normale berg zijn de haarspeldbochten dan wel stijgend of dalend, maar niet erg stijl.
Op Alpe d'Huez zijn de haarspeldbochten naar links zelfs bijna vlak te noemen, waardoor je enige seconden kunt herstellen.

Op de Stelvio pas zijn de haarspeldbocht echter vaak erg kort en stijl en soms stijg je enkele meters in hoogte in slechts 10 of 20 meter.
Zoals je op deze foto hieronder van bocht 16 kunt zien is het hoogte verschil 8 meter voor en 8 meter na de bocht en 4 meter in de bocht zo'n 3 meter omhoog. Dan stijg je binnen zo'n 20 meter afstand 3 meter, dat is zo'n 14,3 % stijging.
Hierdoor zijn de haarspeldbochten van de Passo dello Stelvio dus berucht met vaak stijgingspercentages van 10 tot 20 %.
Dit is maar enkele meters, maar dat voel je vooral wanneer je de rechter haarspeldbochten strak rechts neemt.
Eenvoudiger en vlakker maak je een rechter haarspelbocht door hem iets meer in het midden van de weg te nemen, waardoor je een soort vlakkere aanloop hebt naar boven, i.p.v. een stijle muur na de bocht.

Dit merk je vooral in naar rechts draaiende haarspeldbochten naar boven of naar links draaiende dalende haarspeltbochten.
In de afdaling zijn linkse bochten eenvoudig door de buitenbocht te nemen, die zijn minder stijl.

Een haarspeldbocht op de Stelvio Pas is meestal stijl en lastig te nemen met je motor en ook met je auto kun je vast komen te zitten met je spoiler onder je auto.
Zelfs met een racefiets of mountainbike zijn sommige haarspelbochten lastig door te rijden.
Dit komt doordat de haarspeldbochten op de Stelvio Pas vaak kort, scherp en erg stijl zijn.

Fietser in haarspeldbocht 16 op 2320 meter op de stelvio pas juli 2022

Fietser in haarspeldbocht 16 op 2320 meter op de stelvio pas juli 2022 met uitzicht naar oosten.

Het is niet verstandig om met een lage auto of verlaagde (sport) auto de stelvio pas te rijden.
Sommige haarspeldbochten zijn zo krap en stijl, dat je gemakkelijk de onderkant van de auto met de asfalt weg in aanraking komt.

Hoeveel haarspeldbochten heeft de Passo dello Stelvio pas ?

Er zijn 48 haarspeldbochten naar de top van de Stelvio Pas vanaf Prato (noord oost kant).

Haarspeldbocht 48 en 47 kom je pas zo'n 4 KM buiten / ten zuiden van Prato Am Stelvio tegen.
Dan ben je de plaatjes Ponte di Stelvio en Gomagoi (met afslag naar Sulden) al voorbij en net door de eerste en enigste gallerij vanaf de noord oost kant.
In het dorpje Trafoi vind je weer 2 haarspeldbochten en de ene laatste kans om nog te bevoorraden.

In het bos na Trafoi vind je zo'n 13 haarspeldbochten 44 tm 32.
Sommige van deze haarspeldbochten zijn kort en stijl, zie fotos hieronder.

haarspeldbocht stelvio pas

Voor Berghotel en restaurant Franzenshohe heb je de mooiste uitzichten op de resterende 30 haarspeldbochten en vanaf bocht 28 heb je een prachtig uitzicht op de top van de stelvio pas.

Voor de afslag naar Franzenshohe heb je zo'n 10 haarspeldbochten.
Na Franzenshohe wordt het echt zwaar met de laatste 22 haarspeldbochten of Toranti of 22 Kerhe

Fietser Arie in haarspeldbocht 16 op 2320 meter op de stelvio pas juli 2022 met uitzicht op de top

haarspeldbocht 2 en 4 tijdens de giro d Italia 2020

Tijdens de Giro d'Italia van 2020 werd de Stelvio pas vanaf Prato am Stelvio beklommen met sneeuw in de berm.
Hierboven een bovenaanzicht van de laatste haarspeltbochten 2 en 4.

Vanaf Bormio zijn 40 haarspeldbochten en de eerste 4 beginnen net aan de rand van het dorp Bormio.
Ter vergelijking met andere bergpassen met beroemde en genummerde haarspeldbochten:

Alpe d'Huez in Frankrijk heeft 21 haarspeldbochten,
de Passo Pordoi in Italië 33 (oost vanaf Arabba) en 27 vanaf Canazai (west),
De Passo Giau in Italië heeft er 27 of 29 vanaf de zuid west kant.

De Stelvio pas heeft 48 haardspeldbochten (= 48 tornanti = 48 Kehren).

Vanaf Prato heb je 48 haarspeldbochten en vanaf Bormio heb je 40 haarspeldbochten.

Sommige haarspeldbochten liggen maar 100 meter uit elkaar en volgen elkaar snel op.
Vooral in het bos rond bocht 35 liggen de haarspeldbochten van de Stelviopas dicht op elkaar.
Soms liggen de haarspelt bochten meer dan 500 meter uit elkaar.

Een haarspeldbocht heet in het Duits kehre of toranti in het Italiaans.

haarspeldbocht stelvio pas

Arie haarspeldbocht 33 stelvio pas

Arie in haarspeldbocht 33 op de stelvio pas in 2008.

Haarspeldbocht (wikipedia)

Na Gomagoi bereik je de eerste haarspeldbocht (nr. 48 en kort daarop 47). Het is even serieus klimmen en dan vervolgen we onze weg richting Trafoi (in dit dorp liggen haarspeldbocht nr 45 en 44). Tot nu toe kun je alles eigenlijk beschouwen als 'aanloop', want vanaf Trafoi begint de klim eigenlijk pas echt.

De haarspeldbochten gaan elkaar nu sneller opvolgen en we fietsen het bos in.
Tussen bocht 40 en 30 vanaf de noordkant heb je veel korte haarspeldbochten.
Sommige haarspeldbochten zijn kort en stijl.
FietsTip: neem de buitenbocht, die is vaak vlakker dan de stijlere binnenbocht.
Maar let wel op het andere auto, motor en fiets verkeer !
Veilig zijn de buitenbochten wanneer de haarspeldbocht naar links gaat naar boven, want dan blijf je rechts aan de buitenkant rijden.

Die stijle rechter binnenbocht is soms zo stijl, dat daar wel stijgingspercentages van 10 tot 15% zitten.

Tussen bocht 28 en 20 liggen de haarspeldbochten op ongeveer gelijke afstand van elkaar; zo'n 200 tot 400 meter.
Tussen haarspeldbocht 6 tot 3 liggen de bochten heel dicht bij elkaar.

Dit is een lang stuk, waar alles er ongeveer hetzelfde uit ziet. het is hier wel lekker klimmen, de bochten liggen vrij kort op elkaar.
Wanneer de benen wat rust nodig hebben kun je even helemaal op de vlakke buitenkant van de bocht gaan rijden.

De 40 haarspeldbochten vanaf Bormio beginnen net buiten het dorp Bormio met 4 haarspeldbochten.
Dan een aantal kilometers niets en dan weer een stuk of 8 bij elkaar ; nr 36 tm 28.
Dan 6 tunnels en dan de stijle 14 % 200 meter en dan beginnen haarspeldbocht 27 tm 18 ?

Dan weer een aantal kilometers niets en dan net voor de grens met Zwitserland / afslag Umbrailpas nog 6 en dan nog 10 in de laatste 2,5 KM.

Je kunt mooi aftellen van resp. 48 en 40 naar 1, want haarspelbocht 1 ligt vlak voor de top van de Stelvio pas.

haarspeltbochten is verkeerd gespeld !

Passo dello Stelvio homepage

Stilfserjoch is de duitse naam van de Stelvio Pass
Stilfser Joch ligt namelijk op de taal grens van de provincies: Lombardia (Italiaans) en Sud-Tirol (Duits).